KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

Historia

Historia wierszem pisana-autor  Jarosław Andrasiewicz

Historii gimnazjalnej takie są początki:
W dacie najpierw jedynka, później trzy dziewiątki
I odgórna decyzja: czas reaktywacji
Szkół zwanych gimnazjami (patrz okres sanacji).
"Niech zatem w każdej gminie powstanie ta szkoła,
I niech ma własny gimbus" - tak minister woła.
"I niech wszyscy uczniowie odnoszą sukcesy!
I je odnotowują! Dam takie notesy
Zwane indeksikami!" - grzmiał dalej w euforii
A brzmiało to pięknie , jak w każdej teorii
Lecz życie miesza plany i przynosi burze
Prosty przykład - gimnazjum - to w Wiśniowej Górze
Powstała tutaj szkoła - dziwaczna struktura:
Bedoń oraz Justynów plus Wiśniowa Góra
Jedno w trzech, czy trzy w jednym? Trynitarność boska?
A na czele stanęła Ewa Kazanowska.
Ona też zatrudniła biegłych pedagogów,
By biegali codziennie setki długich kroków,
Przemierzając lokalne dróżki i ścieżyny
Niosąc płomyk oświaty po terenie gminy.
W słocie, chłodzie i mrozie lub w czasie majówki, 
Nie zwracając uwagi na zdarte zelówki,
Na ból mięśni i stawów, jak biegacz Abebe
Dziennik pod pachę i start! Naprzód, wprost przed siebie!
Te właśnie marszobiegi potwierdziły tezę:
Nauczanie jest misją (choć brzmi to nieszczerze).
Szczęściem w roku następnym doszło do scalenia.
Jednak z miejsca wyniknął problem "przeludnienia",
Bo szkoła - wbrew pozorom - w sumie była mała
Więc w dwuzmianowym trybie odtąd pracowała,
W siedmiu klasopracowniach, w czterech mini klasach
Dwustu gimnazjalistów w zeszytach, atlasach
Kumulowało wiedzę w uczniowskie makówki
(Pokój nauczycielski miał wielkość lodówki
Biblioteka w podziemiu, za ścianą przedszkole
Wf na korytarzu - Witaj w naszej szkole!)
Czas pierwszych egzaminów - dwa tysiące drugi
Nerwy, stres, niepokoje - płyną potu strugi
Wylewane nad bielą kontrolnych arkuszy
Wreszcie przyszły wyniki, jak balsam dla duszy…
średnia wyżej krajowej! Dużo to, czy mało?
Wszyscy zadowoleni! I tak już zostało
Jeszcze łzy pożegnania.To koniec, niestety
I absolwenci w górę rzucili birety
Później nastał dla szkoły okres rozbudowy
A prócz muru z cegieł rósł potencjał naukowy
Bo uczniowie zaczęli zdobywać laury
W konkursach przedmiotowych, na niwie kultury
W dyscyplinach sportowych, w działach reportaży
"Express Wagarowicza" - pismo dziennikarzy
Próbował zanotować owe osiągnięcia
Lecz było ich zbyt wiele, nie do ogarnięcia
Dziesiątki? Może setki? Dużo to, czy mało?
Wszyscy zadowoleni! I tak już zostało
Pierwszowrześniowy dzwonek - dwa tysiące piąty
Brzmiał elektryzująco, wywołał bioprądy
Ulicznie zgromadzonej przed szkołą młodzieży
Biało-czerwona wstęga przecięta, wzrok cieszy
Gdyż dziś, po wielu latach, finał różnych sporów
Przestronna biblioteka, brak sublokatorów
Pracowni do wyboru! Nie ma już ciasnoty
Można z nowym zapałem brać się do roboty
Można rozwinąć żagle! Chwała jednej zmianie!
Więc oprócz zwykłych lekcji, tych ujętych w planie
Oferta zajęć długa - jak menu w Mariocie
Aby każdy, kto chce, mógł kuć talentów krocie
Na pewno kilkanaście! Dużo to, czy mało?
Wszyscy zadowoleni? Oby tak zostało!
Dwa tysiące dziewiąty -gimnastyczna sala
Wyrosła z tyłu szkoły jak góra Tantala
Nie po to wszak, by męki przynosić młodzieży
Lecz dla znanej reguły (większość z nas w nią wierzy):
"W zdrowym ciele zdrowy duch znajduje mieszkanie"
Więc przyjrzyjcie się, proszę, panowie i panie:
Sala jak lotniskowiec, pełnowymiarowa
Nic, tylko wystartować (nikt skrzydeł nie chowa)
Ku budowie kondycji, ku zrzuceniu masy
W stronę poprawy linii! Przyszły lepsze czasy!

Niech powyższa opowieść cień refleksji wzbudzi
Ogień hartuje złoto, przeciwności - ludzi
To, co rodzi się w bólach, ma wartość w przyszłości
Ważne, by robić swoje - pomimo trudności
Jako nauczyciele i jako uczniowie
A świat wtedy na pewno nie stanie na głowie


We wrześniu 2013 r. Rada Rodziców wystąpiła do dyrektor   Gimnazjum w Wiśniowe j Górze-  p. Doroty Salskiej- z wnioskiem o wdrożenie procedury Wyboru Patrona i nadania szkole imienia


W roku szkolnym 2013/2014 społeczność Gimnazjum w Wiśniowej Górze  przystąpiła do realizacji programu, którego celem był wybór patrona szkoły oraz nadanie szkole imienia. Autorami programu byli: Rada Rodziców, Rada Pedagogiczna i Samorząd Uczniowski.
Działania w ramach programu:
X / XI 2013 r.
Dyrektor Gimnazjum Dorota Salska zwróciła się z prośbą do rodziców i uczniów o zgłoszenie propozycji trzech kandydatur na patrona szkoły. Kandydatury były niezobowiązującą propozycją i posłużyć miały do wstępnego badania preferencji społeczności szkolnej.
I / II 2014 r.
We wszystkich klasach odbyły się lekcje wychowawcze na temat: „Poszukujemy autorytetów. Kto może być patronem naszej szkoły?”. W czasie zajęć uczniowie prezentowali sylwetki kandydatów na patrona szkoły. Następnie uczniowie poszczególnych klas, wybrali i zgłosili propozycje trzech kandydatów, którzy uzyskali największą ilość głosów. Wybory uczniów były następujące:
Jan Karski
Józef Piłsudski
Maria Skłodowska - Curie
Wisława Szymborska
Agata Mróz     
III 2014r.
Dyrektor Gimnazjum w Wiśniowej Górze mgr Dorota Salska zwróciła się z prośbą do Rodziców o zgłoszenie swoich propozycji trzech kandydatów wybranych spośród pięciu kandydatur wyłonionych wcześniej na etapie głosowania klas i zapisanie nazwisk w kolejności zgodnej z osobistymi preferencjami. Preferencje Rodziców przedstawiały się następująco:
Wisława Szymborska (35,5%) i Jan Karski (29,9%)
Agata Mróz (12%), Maria Skłodowska–Curie (11,6%) i Józef Piłsudski (11%)
Zespół koordynujący podjął decyzję zgodną z procedurami, że cała społeczność szkoły dokona wyboru Patrona gimnazjum spośród tych dwojga kandydatów, którzy otrzymali  najwięcej głosów. Tymi kandydatami zostali : Wisława Szymborska i Jan Karski.
14 V 2014 r.
Uczniowie każdej klasy przygotowali portrety dwojga kandydatów na patrona szkoły i wyeksponowali je w widocznym miejscu w salach lekcyjnych wraz z informacją  o ich życiu i działalności.
Koło teatralne przygotowało krótki program poetycki, w którym przybliżyło uczniom twórczość Wisławy Szymborskiej i zaprezentowało wybrane utwory liryczne poetki.
Koło historyczne przygotowało prezentację o życiu i działalności Jana Karskiego.
15 V 2014 r.
Uczniowie i pracownicy gimnazjum wzięli udział w tajnych i bezpośrednich wyborach  patrona.
Zespól koordynujący po dokonaniu zbiorczej analizy ilościowej preferencji rodziców, uczniów, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych stwierdził, że:
Jan Karski otrzymał 69,1% wszystkich głosów,
Wisława Szymborska 30,9% wszystkich głosów.
09 VI 2014r.
Dyrektor szkoły mgr Dorota Salska , w porozumieniu z zespołem koordynującym projekt, przedstawiła kandydaturę Jana Karskiego Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców oraz Samorządowi Uczniowskiemu.
Kandydatura Jana Karskiego na patrona gimnazjum uzyskała akceptację wszystkich wymienionych organów.
18 VI 2014r.
Dyrektor szkoły Dorota Salska  zwróciła się do Wójta Gminy Andrespol i Przewodniczącego Rady Gminy Andrespol z prośbą o nadanie Gimnazjum w Wiśniowej Górze imienia Jana Karskiego.
11 IX 2014 r.
Komisja ds. Infrastruktury Społecznej Gminy Andrespol pozytywnie zaopiniowała Wniosek  Dyrektor Gimnazjum w Wiśniowej Górze o nadaniu Gimnazjum w Wiśniowej Górze imienia Jana Karskiego.
X 2014r.
Nauczyciel bibliotekarz p. Monika Majchrzak i nauczyciel języka polskiego p. Dorota Zimoń ogłosiły konkurs recytatorski, którego celem było zaprezentowanie wartości bliskich życiu i działalności Jana Karskiego.
13 XI 2014 r.
Rada Gminy Andrespol podjęła uchwałę w sprawie nadania Gimnazjum w Wiśniowej Górze imienia Jana Karskiego.
25 XI 2014 r.
25 listopada 2014 r. przedstawiciele klas pierwszych i drugich pojechali do Muzeum Miasta Łodzi na lekcję muzealną „Jan Karski - łodzianin, emisariusz, obywatel świata”. Zajęcia poprowadził p. Cezary Pawlak, który zajmuje się działaniami związanymi z obchodami roku Karskiego w Łodzi. Uczniowie poznali najważniejsze wydarzenia z życia młodego Janka Kozielewskiego, kiedy ten mieszkał w Łodzi. Obejrzeli archiwalne zdjęcia oraz film poświęcony działalności Karskiego jako emisariusza, wysłuchali krótkiego wykładu na temat jego pobytu i pracy w Stanach Zjednoczonych po II wojnie.Następnie cała grupa udała się do odnowionego w tym roku Gabinetu Profesora Jana Karskiego. Gabinet został otwarty dnia 2 października 1999 r. przez samego Jana Karskiego. Jest to miejsce zaaranżowane zgodnie z wizją legendarnego emisariusza, który w akcie notarialnym z 1998 r. zapisał wolę przekazania swoich pamiątek „miastu jego dumnej i szczęśliwej młodości”. Profesor wskazał Muzeum Miasta Łodzi jako miejsce przechowywania i eksponowania swoich rzeczy. Interesujący jest też fakt, że profesor adres tej instytucji uznał za swój adres w Łodzi. Na ekspozycji wśród ponad stu obiektów związanych z bohaterskim kurierem znalazły się między innymi: dokumenty, medale, odznaczenia, dyplomy, korespondencja, fotografie, meble, przedmioty o charakterze artystycznym, pamiątki osobiste. Obecnie w Muzeum Miasta Łodzi obok Orderu Orła Białego i medalu Sprawiedliwy Wśród Narodów Świata prezentowany jest także Medal Wolności, którym prezydent Barack Obama pośmiertnie odznaczył Jana Karskiego pod koniec maja 2012 r. Uczniowie z zainteresowaniem obejrzeli zgromadzone pamiątki i wpisali się do księgi pamiątkowej. Na zakończenie zwiedzili jeszcze dwie sale pałacu Poznańskiego: balową i lustrzaną. Mogli podziwiać wnętrza, w których mieszkał jeden z najbogatszych przemysłowców przedwojennej Łodzi.
01 XII 2014 r.
1 grudnia 2014 r. w naszej szkole odbył się konkurs recytatorski, którego celem było zaprezentowanie wartości bliskich życiu i działalności Jana Karskiego. Chcieliśmy w ten sposób włączyć się w trwające w szkole przygotowania do nadania imienia Jana Karskiego oraz w obchody - ustanowionego przez Sejm RP - Roku Jana Karskiego. W konkursie, którego organizatorkami były pani Monika Majchrzak i pani Dorota Zimoń, wzięło udział osiem uczennic ze wszystkich poziomów nauczania. Tematyka zmagań była trudna, ponieważ recytatorki musiały zaprezentować wiersz mówiący o odpowiedzialności, odwadze, prawości lub kierowaniu się w życiu prawdą. Uczestniczki poradziły sobie jednak znakomicie z tym zadaniem, trafnie dobrały utwory i odpowiednio je interpretowały. Dzięki temu w bibliotece wyczuwało się podniosłą atmosferę i ducha patriotyzmu.
Jury w składzie: Grażyna Kowalczyk, Dorota Zimoń i Monika Majchrzak, miało trudny wybór. Po burzliwej dyskusji postanowiono nagrodzić następujące osoby:
I miejsce - Paloma Woźniak kl. II E  ex aequo Monika Mielczarek kl. III C
II miejsce - Barbara Muchiewicz kl. II CIII miejsce - Anna Wilińska kl. I B
15 XII 2014 r
Zaprezentowanie hymnu szkoły Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców.
I / II 2015 r.
Wychowawcy klas na godzinach wychowawczych przeprowadzili lekcje (1 godzina w klasach II i III; 2 godziny w klasach I ) - „Najważniejsza była moja misja” - rzecz o Janie Karskim i „Jan Karski – łodzianin, emisariusz, bohater...”
W każdej klasie odbyły się szkolne eliminacje do konkursu wiedzy o Patronie w formie quizu. Wyłoniono po dwóch uczniów z każdej klasy.
II / III 2015 r.
Ogłoszenie konkursu na logo szkoły.
Rada Rodziców podjęła decyzję o formach pozyskiwania funduszy na wsparcie działań związanych z nadaniem szkole imienia:
Prośba o finansowe wsparcie skierowana do Przewodniczącego Rady Gminy Andrespol i Wójta Gminy Andrespol.
List otwarty z prośbą o finansowe wsparcie skierowane do przedsiębiorców działających na terenie naszej Gminy.
„Cegiełki” o wartości 10,00 zł; 20,00 zł; 50,00 zł i 100,00 zł skierowane do społeczności szkolnej i społeczności lokalnej - do nabycia tylko na terenie szkoły.

List otwarty- czytaj.

27 II 2015 r.
Zaprezentowanie młodzieży hymnu szkoły podczas podsumowanie I półrocza.
05 III 2015 r.
Realizując założenia edukacji patriotycznej, uczniowie naszego gimnazjum spotkali się 5 marca 2015 r. z Panem Szymonem Pawlakiem z pracownikiem Centrum Dialogu im. M. Edelmana w Łodzi, który jest również twórcą i opiekunem Klubu Kuriera. Tematem spotkania było życie, dokonania i działalność Jana Karskiego w czasie II wojny światowej. Uczniowie dowiedzieli się wielu ciekawych informacji, obejrzeli fragmenty filmów poświęconych Janowi Karskiemu, zdjęcia przedwojennej Łodzi, w której urodził się nasz bohater - przyszły patron naszej szkoły. Szczególnie wiele uwagi prowadzący poświęcił czasom II wojny światowej i działaniom Jana Karskiego jako kuriera Polskiego Państwa Podziemnego.W drugiej części spotkania Pan Szymon Pawlak opowiadał o powstaniu i działalności Klubu Kuriera istniejącym przy Centrum Dialogu. Nakreślił główne założenia Klubu oraz przedstawił niektóre przedsięwzięcia, które były realizowane w ramach obchodów Roku Karskiego w Łodzi. Młodzież naszego gimnazjum z dużym zaangażowaniem uczestniczyła w zajęciach. Chętnie zadawała pytania, które poszerzały ich wiedzę o przyszłym patronie naszej szkoły i o Łodzi w okresie okupacji. Wyrazili również chęć uczestniczenia w działaniach Klubu Kuriera oraz współpracy w kolejnych ciekawych inicjatywach związanych z naszym przyszłym patronem - Janem Karskim.
26 III 2015 r.
 26 marca 2015 roku pracownicy naszej szkoły wzięli udział w niezwykle ciekawej wycieczce po Łodzi zatytułowanej„Śladami Jana Karskiego”.
Jan Karski stanie się już niebawem Patronem naszego Gimnazjum i dlatego pani Ilona Janowska (nauczyciel historii) chciała przybliżyć pracownikom naszej szkoły sylwetkę wielkiego Polaka, patrioty, emisariusza Polskiego Państwa Podziemnego a do tego także łodzianina. W czasie tej podróży mieliśmy doskonałą okazję zobaczyć min. dom przy ulicy Kilińskiego, w którym Karski przyszedł na świat w 1914 roku oraz miejsca, które upamiętniają jego osiągnięcia, przeżycia, fakty z jego życia prywatnego oraz działalności a także kultywują tradycję Państwa Podziemnego (Park Ocalałych, Ławeczka Jana Karskiego, wystawa poświęcona Karskiemu w Centrum Dialogu im. M. Edelmana czy Gabinet Jana Karskiego w Muzeum Miasta Łodzi).
Szczególnym miejscem, w którym nie sposób było nie zastanowić się nad historią Państwa Polskiego i sytuacją Żydów w Polsce w tamtym okresie był Park Ocalałych. Jest to niezwykłe i magiczne miejsce w centrum naszego miasta, w którym na powierzchni 8,5 h znajduje się Pomnik poświęcony „Sprawiedliwym wśród Narodów Świata” w kształcie symbolu narodu żydowskiego - gwiazdy Dawida oraz polskiego – orła wznoszącego się do lotu. Wzdłuż alei umieszczone są granitowe tablice z nazwiskami Ocalonych oraz numerami drzew. Cały Pomnik odbija się w lustrze zbiornika wodnego. Na końcu głównej alei im. Arnolda Mostowicza znajduje się Kopiec Pamięci ze słynną ławeczką Jana Karskiego, na której zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie.Po spacerze w Parku Ocalałych udaliśmy się do Centrum Dialogu im. Marka Edelmana. Tutaj zwiedziliśmy wystawę pt. „Karski. Nie daj światu zapomnieć”. Wystawa bardzo nam się podobała, mimo współczesnej oprawy dało się wyczuć klimat tamtych czasów. Na dużych tablicach przedstawione zostały fakty z życia Karskiego, czasy wojny i okupacji, jego działalności na rzecz Żydów oraz bogate fragmenty filmów biograficznych, jego wystąpień, książek oraz liczne nagrody i wyróżnienia. Cała wystawa jest utrzymana w szarych, ciemnych barwach, jakby tą surowością chciała oddać hołd Wielkiemu Polakowi.
Kolejnym punktem programu było zwiedzanie "Muzeum Kanału „Dętka”, który znajduje się „pod” Placem Wolności. Jest to owalny, podziemny zbiornik na wodę wybudowany w 1926 roku z myślą o płukaniu sieci kanalizacyjnej w centrum miasta. Ma ponad 142 metry długości i mieści ok. 300 metrów sześciennych wody. Jest niewątpliwie atrakcją turystyczną Łodzi, projektu Roberta Kuśmirowskiego.
30 III 2015 r.
Dnia 30 marca 2015 r. odbył się w naszej szkole finał konkursu na temat życia i działalności Jana Karskiego,przyszłego patrona gimnazjum.Organizatorami konkursu były panie Ilona Janowska i Jolanta Niżnikowska .Etap szkolny został poprzedzony eliminacjami klasowymi, które wyłoniły dwuosobowe reprezentacje poszczególnych klas uczestniczące w zmaganiach finałowych.W finale uczniowie musieli rozwiązać test składający się z 23 pytań otwartych dotyczących życia i działalności Jana Karskiego. Reprezentanci klas na rozwiązanie testu mieli zaledwie 45 minut. Zadanie czekające uczniów nie było proste, gdyż pytania w sposób bardzo szczegółowy sprawdzały stopień przygotowania uczestników konkursu, a część zadań wymagała przeczytania materiałów źródłowych, między innymi fragmentów książki Jana Karskiego pt. „Tajne państwo”.
Zwycięzcami pierwszej edycji konkursu zostali ex aequo: 
Batosz Baum, kl. IIC 
Paloma Woźniak/ Julia Morawska, kl. IIE.
II miejsce
Julia Klepacz/ Wiktoria Korbańska,kl.IC, 
III miejsce
Jakub Berdzik/ Filip Jartomin, kl. IIB.
Jury przyznało również wyróżnienie dla Julii Cel oraz Kamila Turkiewicza -kl.ID.
21 V 2015 r.
Uroczyste nadanie Gimnazjum w Wiśniowej Górze  imienia Jana Karskiego.